Fem dagar i Berlin!

Nu börjar dag nummer fem i Berlin! Det känns bra, blir lite jobbigt i vissa stunder men det är ju eftersom allting är nytt. I Förrgår blev jag medlem i en whatsapp grupp för au-pairs i Berlin, jag skrev och frågade ifall någon ville följa med ut och käka pizza på ett ställe jag hade hittat som hade några veganska pizzor på menyn. Jag fick napp direkt och en tjej som heter Alex mötte upp mig där. Efter det ville två tjejer till träffa oss och gå till en bar eller så, vi hittade ett såå mysigt ställe inte långt från där jag bor, det ett bar-cafe med asbra musik, veganska tårtor och massor av spel. Vi drack radler och spelade kort och ludo, det var väldigt trevligt. Igår mötte jag också upp en tjej från spanien som heter Lucia, hon kom hit för några veckor sedan så Tyskland är ganska nytt för henne också. Vi drack kaffe och gick runt i kreuzberg, vi ska nog ses igen ikväll eller i morgon. Hon var precis som jag ganska blyg och var rädd för att inte hitta några vänner, det känns verkligen som att vi kommer trivas ihop. När vi skulle säga hejdå så sa hon "if you ever feel sad or lonely, you can just text me!" så himla go!
 
Det är ganska stora kontraster här i Berlin, jag bor i freidrichschain som ligger i gamla öst, det finns många fina byggnader här men en del av dom är fortfarande ockuperade. När muren revs flyttade många ifrån öst eftersom det var fattigt och dant där, det blev därför många tomma hus och då kom det personer och "tog" dom bygnadera till sina. Ibland går man förbi ett sånt ställe, det hänger skyltar utanpå med politiska budskap osv. På gatorna står det säckar och kartonger med gamla kläder eller madrasser, och nästa dag är det borta för att någon har tagit det. När vi var i Kreuzberg igår stog det folk överallt som försökte sälja knark, det var helt sjukt! Ingen var agressiv eller så men ändå, ganska obehagligt om man skulle gå där på kvällen ensam. Men det är en fin stad, det finns mycket grafitii, det mesta är väl inte direkt fint men sen finns det en del väldigt fina verk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: