Kroppshetsen i samhället

Igår var jag ute med en kompis och jag blev törstig, jag köpte en pepsi max, och vad är det första hon säger när hon ser mig öppna den? 
I väldigt chockad och allvarlig ton "but that is not healthy!" . Eh nej uppenbarligen, men vad är det för fel på det? Varför så förfärad? (För det första, som min vän borde hon veta att jag inte bryr mig om att bara äta nyttigt,) och för det andra, varför måste detta komenteras jämt och ständigt? Låt en människa leva. 

Jag har ganska nyligen kommit över att skuldbelägga mig själv för den typen av mat jag äter, jag äter verkligen bara det jag är sugen på, ibland är det vad som anses nyttigt, ibland lever jag på donuts. Kroppen vet vad den behöver, och fattas något kommer jag få ett sug efter det. Jag är inte en hälsomänniska men jag är lycklig, har efter många år av hat accepterat min kropp och har vad jag anser en hälsosam syn på mat. I dagens sammhälle är det tyvärr inte super vanligt enligt min upplevelse. Jag klassar ingen mat som bra eller dålig, det beryder inte att jag inte förstår att donuts saknar all näring jag behöver, jag är inte dum, men det gör mig glad att äta goda saker, vardagslyx. Bär är också gott, jag älskar potatis, och som vi alla vet, kroppen din trenger potät. Det har tagit mig lång tid att acceptera min kropp, och jag önskar att alla kunde ta sig hit och sluta med självhatet. Du är inte din kropp, du bara bor i den tilfälligt, och se allt den gör för dig! Mina ben är starka och kan ta mig vart jag vill, min mage är perfekt mjuk kudde till någon jag vill mysa i soffan med. Mina ögon ser så mycket vackert, mina armar har gett så mycket kärlek genom kramar. Detta är mitt enda tips, hitta det bra med varje kroppsdel och rätta dig själv när du säger elaka saker om den.

Det jag är så förbannat trött på är att det är helt okej för folk att kommentera andras mat och kroppar. Visst det kanske håller på att bli bättre, men det är fortfarande så normaliserat att prata negativt om kroppar. Även detta att vi på något sätt måste förtjäna mat? Nej Linda du behöver inte springa en mil för att du åt en kanelbulle till mellis, chilla. Mat är mat, självklart ska du ta hand om din kropp, men också din själ.  Vi måste alla våga säga ifrån mot sånt prat, om någon pratar illa om mat, sin kropp eller någon annans. Det är så enkelt att förklara varför vissa saker inte ska sägas, och de flesta är nog helt med på det, det är bara så invant och normaliserat i samhället. Vi alla kan behöva en påminnelse ibland.
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)
(null)


Kommentera här: